Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler (KOBİ) ve Yönetimi
Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler Nedir. Kobi, kobi nedir. Kobilerin yönetimi, kobilerin ( küçük ve orta ölçekli işletmelerin ) yönetimi
Küçük işletme kavramı, kültürden kültüre, ülkeden ülkeye, bölgeden bölgeye ve işletmenin türüne göre değişmektedir.
Ülkelerin farklı ekonomik yapı ve sanayileşme düzeyi, üretim tekniği, teknoloji pazarının büyüklüğü, üretilen malın özellikleri gibi unsurların her biri küçük işletme kavramının anlaşılması ve ortak bir tanımda birleşilmesini zorlaştırmaktadır.
Küçük işletmelerin tanımlanmasında bir diğer sorun ise zamandır. Zaman içinde ortaya çıkan ekonomik değişimler, küçük işletme tanımının sınırlarının değiştirilmesini gerektirmiştir.Küçük işletmelerin tanımlanmasında başvurulabilecek nitel ve nicel kriterler bulunmaktadır.
Küçük İşletmelerin Tanımlanmasında Kullanılabilecek Nitel Kriterler:
- Müteşebbislerin bilfiil çalışması,
- Pazardaki etkinliğin düşük olması,
- Sermaye ve para piyasalarına katılınamaması,
- Sahipliğin ve yöneticiliğin tek elde toplanması,
- Aile bireylerinin fiilen çalışması veya potansiyel katkıları,
- Finansmanın kişisel veya küçük sermaye grupları tarafından sağlanması,
- Finansman varlığının yetersizliği,
- Alım-satım işlemlerinde işletme pazarlık gücünün zayıf olması,
- İşveren ile işçi arasında yakın bir ilişkinin bulunması,
- İşletme sahibinin işletmeyle özdeşleşmesi, tüm riski üstlenmesi,
- Faaliyet ve Pazar alanının büyük ölçüde sınırlı olması.
Küçük İşletmelerin Tanımlanmasında Kullanılabilecek Nicel Kriterler
- Satış miktarı ve hasılatı,
- Üretim miktarı veya kapasitesi,
- Toplam iş gücü sayısı,
- Sabit yatırım tutarı,
- Tüketilen enerji miktarı,
- Pazar payı,
- Kullanılabilir alan,
- Kârlılık.
İçinde bulunduğumuz çevrenin dinamik bir yapıya sahip olması ile; küçük işletmeler ileri teknolojilere ve değişen piyasa koşullarına kolayca uyum sağlayabilmektedir. Bu özelliğiyle küçük işletmeler, geleceğin işletme tipi olarak görülmektedir.
Klasik iktisat görüşü; çok sayıda küçük işletmenin faaliyet gösterdiği bir piyasada optimum üretim ile en düşük ortalama maliyet gerçekleşeceği ve böylece piyasada denge sağlanacağı görüşünü savunarak küçük işletmelere büyük önem vermektedir.
KOBİ’lerin Güçlü ve Zayıf Yönleri
Güçlü Yönleri;
- Esneklik ve Değişikliklere Uyum Sağlama
- Büyük İşletmeleri Tamamlama (örn; taşeronluk, organizasyon, pazarlama şirketleri vs.)
- Yeniliklere Yatkın Olma
- Gelişmiş İnsan İlişkileri ve Güçlü Örgüt Kültürü (çalışanlar yakın, hiyerarşi minimum düzeyde)
- İstihdam Sağlama
- Bölgeler Arası Dengeli Büyümeye Katkı (Belirli bölgede toplanmaz her yerde kurulurlar. Gelir dağılımının dengede olmasına katkı sağlarlar istihdam vb. ile)
Zayıf Yönleri
Pazarlamadaki Yetersizlikler:
- Modern pazarlama teknikleri genelde bilinmez veya kaynak yetersizliğinden uygulanamaz.
- Pazarlama bir maliyet unsurudur.
- Pazarlamadan çok üretimle ilgilenir.
- Siparişe göre üretim yapar.
- Ürettikleri malı kendi bölgesine ulaştırır, bölge dışına pazarlayamaz.
Yönetim Yetersizlikleri:
- Küçük işletmelerin sahip/yöneticisi genelde tek kişi olmaktadır.
- Yetki devrinden kaçınılır, tüm yetkiyi tek elde toplama isteği vardır.
- Teknik ve mesleki bilgi eksikliği olduğu halde çoğu kez problem çözümünde uzman yardımı alınmaz.
Finansman Yetersizlikleri:
- Finansman konusunda sıkıntılar oldukça yoğun yaşanır.
- İhtiyaç duyulan tedarik, üretim, pazarlama, eğitim gibi alanlarda finansman eksiği kendini göstermektedir.
- Yatırım konusunda yeterli kaynağı bulamadıklarından resmi olmayan kanallara başvurur ya da faaliyet sınırlandırmaya gider.
- Hammadde ve ara malları büyük miktarlarda almadıklarından düşük fiyatlarla temin edemezler.